اسپرم سالم

خرما درمان ناباروری مردان افزایش کیفیت اسپرم

خرما و خاصیت انتی اکسیدانی

مکمل‌سازی آزمایشگاهی با روغن دانه خرما (DSO) می‌تواند از اسپرم‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از پراکسید هیدروژن (H2O2) محافظت کند و عملکرد اسپرم را احتمالاً به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بهبود بخشد.

اگرچه بسیاری از مطالعات بهبود کیفیت اسپرم را با درمان آنتی اکسیدانی نشان داده اند، اما توجه اخیر به عصاره گیاهان غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی معطوف شده است. در واقع، بسیاری از گیاهان دارویی شناخته شده برای کنترل باروری انسان وجود دارد. تعداد زیادی از این گونه گیاهان توسط مردم بومی به عنوان بخشی از طب عامیانه به ویژه در هند مورد استفاده قرار گرفته است

خرما جزء حیاتی رژیم غذایی در مناطق خشک و نیمه خشک جهان است. مشخص شده است که روغن دانه خرما (DSO) پایداری اکسیداتیو بهتری نسبت به اکثر سبزیجات دارد و همچنین به دلیل غنی بودن از ترکیبات پلی فنل و توکوفرول، دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی است.

خرما خاصویی برای موزاد

ویتامین E برای تقویت اسپرم

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان اصلی محلول در چربی متعلق به توکوفرول ها و موثرترین آنتی اکسیدان برای شکستن زنجیره در غشای سلولی، یکی از ویتامین هایی است که به فرآیند سم زدایی از بدن کمک می کند. گونه های فعال اکسیژن (ROS). ویتامین E قادر است رادیکال های اکسید کننده را مستقیماً ترمیم کند و از مرحله انتشار زنجیره در طول پراکسیداسیون لیپیدی جلوگیری کند.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که اثرات محافظتی در برابر آسیب ROS و بهبود پارامترهای عملکردی کلی اسپرم را می توان با مکمل سازی محیط های آماده سازی اسپرم با آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E، کاتالاز و اتیلن دی آمین تترااستیک اسید (EDTA) ارائه کرد.

خرما و تحرک جنسی در مردان

عصاره میوه خرما حاوی مواد استروژنی مانند ترکیبات محرک غدد جنسی است که باعث افزایش باروری مردان می شود. این اطلاعات تا حدی  خوردن میوه خرما را برای تقویت باروری مردان تایید می کند.

این عوامل در طب سنتی آفریقا و فرهنگ اهمیت دارند، و بنابراین آماده سازی میوه خرما اغلب به عنوان سوسپانسیون خوراکی برای درمان ناباروری مردان با درجات مختلف موفقیت تجویز می شود. با این حال، در ادبیات، شواهد تجربی کمی از اثرات محافظتی میوه خرما بر پارامترهای اسپرم وجود دارد. علاوه بر این، عصاره های میوه خرما به عنوان یک منبع برون زا از استروئید با ظرفیت تنظیم افزایش اسپرماتوژنز [24]، ممکن است فرآیندهای هورمونی طبیعی را مختل کنند. با این حال، شواهدی مبنی بر اثرات نامطلوب احتمالی Phoenix dactylifera بر دستگاه تناسلی مردان وجود ندارد.

اسپرم سالم

عوامل تاثیر گذار در سلامت اسپمر مردان

 

سلامت اسپرم به عوامل مختلفی از جمله کمیت، حرکت و ساختار بستگی دارد:

در صورتی که منی خارج شده در یک انزال (انزال) حاوی حداقل 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر باشد، احتمال باروری وجود دارد. اسپرم بسیار کم در انزال ممکن است باردار شدن را دشوارتر کند زیرا کاندیدهای کمتری برای بارور کردن تخمک وجود دارد.
حرکت. برای رسیدن به تخمک و بارور کردن آن، اسپرم باید حرکت کند – چرخیدن و شنا کردن در دهانه رحم زن، رحم و لوله‌های فالوپ. این به عنوان تحرک شناخته می شود.

بارداری با حرکت کمتر از 40 درصد اسپرم در انزال امکان پذیر است، اما 40 درصد به عنوان آستانه در نظر گرفته می شود. هر چه بیشتر بهتر.

ساختار (مورفولوژی). اسپرم های معمولی دارای سرهای بیضی شکل و دم های بلند هستند که با هم کار می کنند تا آنها را به حرکت درآورند. این عامل به اندازه کمیت یا حرکت اسپرم مهم نیست.

چه چیزی باعث مشکلات باروری مردان می شود؟

مشکل در هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز – قسمت هایی از مغز که به بیضه ها سیگنال می دهد که تستوسترون و اسپرم تولید کنند (هیپوگنادیسم ثانویه)
بیماری بیضه
اختلالات انتقال اسپرم

سن نیز می تواند نقش داشته باشد. توانایی اسپرم برای حرکت و تعداد اسپرم‌های معمولی با افزایش سن کاهش می‌یابد که بر باروری تأثیر می‌گذارد، به خصوص بعد از 50 سالگی.
بهترین راه برای تولید اسپرم سالم چیست؟

ورزش کیفیت اسپرم

اقدامات ساده برای افزایش شانس تولید اسپرم سالم

وزن سالم را حفظ کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش شاخص توده بدنی (BMI) با کاهش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم مرتبط است.
رژیم غذایی سالم داشته باشید. میوه ها و سبزیجات زیادی را انتخاب کنید که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و ممکن است به بهبود سلامت اسپرم کمک کنند.
جلوگیری از عفونت های مقاربتی (STIs). عفونت های مقاربتی – مانند کلامیدیا و سوزاک – می توانند باعث ناباروری در مردان شوند.

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و همیشه استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی – یا ماندن در یک رابطه متقابل تک همسری با شریکی که آلوده نیست – می تواند به محافظت در برابر بیماری های مقاربتی کمک کند.
استرس را مدیریت کنید. استرس می تواند عملکرد جنسی را کاهش دهد و با هورمون های مورد نیاز برای تولید اسپرم تداخل کند.

حرکت کن.,ورزش کن. فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی قوی را افزایش دهد که می تواند به محافظت از اسپرم کمک کند.

 

عوامل بیرونی و محیطی تاثیر گذار بر اسپرم

 

اسپرم می تواند به ویژه در برابر عوامل محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد یا مواد شیمیایی سمی، آسیب پذیر باشد. برای محافظت از باروری:

سیگار نکش مردانی که سیگار می کشند بیشتر احتمال دارد تعداد اسپرم پایینی داشته باشند. اگر سیگار می کشید، از پزشک خود بخواهید که به شما در ترک سیگار کمک کند.

الکل نخورید. نوشیدن زیاد می تواند منجر به کاهش تولید تستوسترون، ناتوانی جنسی و کاهش تولید اسپرم شود.

در طول رابطه جنسی از روان کننده ها خودداری کنید. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد اثرات روان کننده ها بر باروری مورد نیاز است، اجتناب از روان کننده ها در طول مقاربت را در نظر بگیرید. در صورت لزوم، استفاده از روغن معدنی، روغن کانولا، روغن خردل یا یک روان کننده سازگار با باروری، مانند Pre-seed را در نظر بگیرید.

با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد داروها صحبت کنید. مسدود کننده های کانال کلسیم، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، ضد آندروژن ها، مواد افیونی و سایر داروها می توانند مشکلات باروری را حاد کنند. استروئیدهای آنابولیک و سایر داروهای غیرقانونی می توانند همین اثر را داشته باشند.
مراقب سموم باشید قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، سرب و سایر سموم می تواند بر کمیت و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد. اگر باید با سموم کار کنید، این کار را با خیال راحت انجام دهید. به عنوان مثال، لباس های محافظ بپوشید، از تجهیزات محافظ مانند عینک ایمنی استفاده کنید و از تماس پوست با مواد شیمیایی خودداری کنید.

همیشه در حالت سرد باشید افزایش دمای کیسه بیضه می تواند تولید اسپرم را مختل کند. اگرچه مزایای آن به طور کامل ثابت نشده است، پوشیدن لباس زیر گشاد، کاهش نشستن، اجتناب از سونا و جکوزی و محدود کردن قرار گرفتن کیسه بیضه با اشیاء گرم مانند لپ‌تاپ ممکن است کیفیت اسپرم را افزایش دهد.

شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان می تواند تولید اسپرم را مختل کند و باعث ناباروری شود که ممکن است دائمی باشد. از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد امکان بازیابی و ذخیره اسپرم قبل از درمان سوال کنید.
چه زمانی زمان درخواست کمک است؟

اتخاذ شیوه های زندگی سالم برای ارتقای باروری – و اجتناب از چیزهایی که می تواند به آن آسیب برساند – می تواند شانس باروری را افزایش دهد. اگر شما و همسرتان بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده باردار نشدید، ممکن است از نظر ناباروری مورد ارزیابی قرار بگیرید. یک متخصص باروری ممکن است بتواند علت مشکل را شناسایی کند و درمان هایی را ارائه دهد که شما و همسرتان را در مسیر والدین قرار می دهد.

تاثیر شیره خرما در کیفیت اسپرم

شیره خرما که به عنوان عصاره خرما شناحته میشود میتواند به عنوان مکمل تغذیه برای بهبود کیفیت اسپرم مفید باشد

از شیره خرما اصل استفاده کنید

شیره خرما اصل را میتوانید از فروشگاه گراهنگ خریداری کنید

این مقاله مفید بود؟

چند ستاره میدی؟ انتخاب کن

میانگین امتیاز 4 / 5. رای دهنده ها 1

چه باحال! اولین نفری هستی که میخای امتیاز بدی

  • چیپس خرما صادراتی

    چیپس خرما لیوانی طعم ساده دارچینی زنجبیلی

    420,000780,000
  • مستوک خرما

    مستوک خرما

    300,000
  • رولت خرما

    رولت خرما

    2,520,000
  • خرما پیارم مغزدار

    خرما پیارم مغزدار ۲۰۰گرمی

    2,650,000
  • ارده کنجد

    ارده کنجد خام

    1,170,000
  • خرما خاصویی

    خرما خاصویی تازه با کیفیت صادراتی

    900,0002,760,000
  • خرما زاهدی بسته بندی

    خرما زاهدی خشک و تازه صادراتی

    1,020,0002,260,000
  • خرما پیارم

    خرمای پیارم تازه صادراتی درجه یک

    1,860,0004,800,000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *