خرما پیارم خاصویی زاهدی چیپس خرما شیره خرما

خرما برای کبد

درمان کبد چرب با خرما

کبد چیست؟

کبد عضوی است که در سمت راست بالای شکم قرار دارد. بیشتر واکنش های شیمیایی بدن را تنظیم می کند. تقریباً تمام خون از معده و روده قبل از توزیع مواد مغذی در سراسر بدن ابتدا وارد کبد می شود.

وظیفه کبد در بدن

کبد وظیفه سم زدایی و پاکسازی بدن از سموم و آلاینده ها را بر عهده دارد.
کبد در معرض استرس اکسیداتیو زیادی ناشی از فرآیندهای بیولوژیکی و سموم روزانه است.
آیا خرما برای کبد مفید است؟ خرما سرشار از ریزمغذی‌ها است که از کبد حمایت می‌کند و از آن در برابر تأثیر آلاینده‌ها و عادات بد غذایی محافظت می‌کند.

زندگی مدرن پر از آلاینده ها و سمومی است که بر سیستم های بدن ما تأثیر می گذارد. با این حال، بدن ما با ظرفیت ذاتی برای حذف آنها ساخته شده است. کبد یکی از اندام هایی است که در پاکسازی ترکیبات مضر از بدن نقش دارد. اما اگر کبد مملو از آلاینده ها و سموم شود چه؟

کبد مسئول حدود 500 شغل در بدن شماست. برخی از آنها به شرح زیر است:

تولید صفرا، که چربی را به اسیدهای چرب در روده تجزیه می کند تا بعدا جذب شود.
تشکیل برخی از اجزای مهم خون مانند پروتئین های پلاسما
حفظ سطح گلوکز خون و ذخیره گلوکز اضافی به شکل گلیکوژن که در صورت نیاز می تواند دوباره به گلوکز تبدیل شود.
ذخیره سازی آهن.
تنظیم مواد ضروری در خون مانند اسیدهای آمینه.
تنظیم لخته شدن خون.
تولید فاکتورهای ایمنی و حذف باکتری از خون.

تاثیر سموم محیطی بر کبد

بسیاری از سموم مانند آفت کش ها در سبزیجات و میوه ها، مواد نگهدارنده در شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده وارد بدن ما می شوند. اینها از دستگاه گوارش به کبد منتقل می شوند و آنها را سم زدایی کرده و از بدن خارج می کند. آنها آسیب شدیدی به سلول های کبدی وارد می کنند.

تاثیر عادات بد غذایی بر کبد

مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به بیماری کبد الکلی شود، در حالی که خوردن بیش از حد مواد غذایی ناسالم می تواند منجر به چاقی و بیماری کبد چرب غیر الکلی شود. هر دو می توانند منجر به سیروز شوند که ممکن است به نارسایی کبد یا سرطان کبد ختم شود.

 

آیا خرما برای کبد مفید است؟

خرما میوه هایی است که مملو از فیبرها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای کبد است.

فعالیت آنتی اکسیدانی خرما

خرما سرشار از آنتی اکسیدان ها، یعنی ویتامین C، توکوفرول و مواد شیمیایی گیاهی مانند ترکیبات فنل است. آنها از سلول ها در برابر استرس اکسیدانی ناشی از آلاینده ها و سموم و فرآیندهای طبیعی بیوشیمیایی داخل بدن محافظت می کنند. عملکرد کبد کبد را در معرض استرس اکسیدانی زیادی قرار می دهد که منجر به سیروز کبدی و سرطان می شود. مطالعات روی موش‌ها نشان داد که عصاره آبی خرما به دلیل محتوای فنولیک، فلاونوئید و تانن‌ها در محافظت از کبد در برابر اسید دی کلرواستیک مؤثر است. مطالعه دیگری روی موش‌ها نشان داد که از کبد در برابر تتراکلرید کربن محافظت می‌کند. چندین مطالعه اثر آنتی اکسیدانی آن را بر روی رادیکال های سوپراکسید و هیدروکسیل نشان داد.

مصرف منظم خرما منبع ثابت آنتی اکسیدان هایی را برای بدن فراهم می کند که در طولانی مدت از کبد محافظت می کند.

فعالیت ضد ویروسی خرما

تحقیقات نشان داده است که هسته خرما دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی قوی است. می‌توانید با آسیاب کردن آن‌ها به صورت پودر خوب و اضافه کردن آن‌ها به اسموتی‌ها، بلغور جو دوسر و غیره، با خیال راحت آن‌ها را بخورید. این پتانسیل بسیار زیادی دارد تا بخشی از درمان HIV باشد. علاوه بر این، خرما دارای اثر ضد التهابی است، بنابراین مصرف منظم آن از بیماری های مزمن محافظت می کند. ویتامین D که در خرما وجود دارد، باعث بهبود پاسخ به درمان ضد ویروسی در مورد هپاتیت C ویروسی می شود.

خرما باعث کاهش کلسترول مضر می شود

خرما سرشار از فیبرهای غذایی است که باعث کاهش کلسترول مضر خون و در عین حال افزایش کلسترول خوب می شود. این می تواند کبد چرب غیر الکلی را بهبود بخشد.
خرما عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

خرما سرشار از فیبرهای غذایی است و باعث حرکت دستگاه گوارش و رشد میکروب های مفید در روده بزرگ می شود. بنابراین، آنها سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند که در کبد منعکس می شود.

خرما به بهبود کبد چرب غیر الکلی کمک می کند

کبد چرب غیر الکلی تجمع چربی در کبد افراد دارای اضافه وزن یا چاق است. معمولاً به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند، اما می تواند باعث سیروز شود و به مسائلی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری کلیوی مربوط می شود. تنها درمان شناخته شده این بیماری کاهش وزن اضافی است. خرما می تواند با جایگزینی شیرینی ها با این میان وعده غنی از مواد مغذی به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که ویتامین D می تواند اثر محافظتی در برابر پیشرفت کبد چرب غیر الکلی داشته باشد.
خرما از نارسایی مزمن کبد محافظت می کند

خرما ممکن است به پیشگیری از فیبروز کبدی و سیروز کبدی که یکی از دلایل اصلی نارسایی مزمن کبد است، کمک کند. مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داده است که عصاره آبی خرما می‌تواند از فیبروز کبدی جلوگیری کند.

فعالیت ضد جهش زایی خرما

میوه خرما به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب مواد ژنتیکی (DNA) که می تواند منجر به سرطان شود، کمک کند. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات فنلی موجود در خرما پتانسیل سرطان زایی ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا را کاهش می دهد.

خرما از سرطان کبد محافظت می کند

خرما با کاهش و احتمالاً معکوس کردن فیبروز کبد، از سیروز کبدی که می تواند منجر به کارسینوم کبدی (سرطان کبد) شود، محافظت می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که گلوکان، نوعی قند (پلی ساکارید) موجود در خرما، دارای فعالیت ضد سرطانی است. علاوه بر این، ویتامین D برخی از انواع سرطان کبد را سرکوب می کند.

ویتامین D در خرما

ویتامین D که در خرما وجود دارد، از چندین بیماری خودایمنی از جمله کلانژیت صفراوی اولیه، هپاتیت خودایمنی و کلانژیت اسکلروزان اولیه محافظت می کند.
ویتامین C و کبد

نشان داده شده است که ویتامین C موجود در خرما در برابر چندین بیماری کبدی مانند هپاتیت ویروسی و کبد چرب غیر الکلی اثر محافظتی دارد. چندین گزارش دریافته اند که مکمل های ویتامین C بی فایده و احتمالاً مضر هستند. باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شود تا توانایی های آنتی اکسیدانی آن فعال شود.

سایر ریز مغذی ها و کبد

خرما سرشار از ریزمغذی‌های مهم برای سلامت کبد است. منیزیم در چندین عملکرد سلولی نقش دارد و کمبود آن باعث تشدید سیروز کبدی می شود. منگنز در متابولیسم گلوکز و چربی نقش دارد و دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است. کمبود پتاسیم ناشی از مصرف کم یا بیماری با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است.

 

اگر شما یک بیمار کبدی هستید، باید قبل از مصرف مقدار زیادی خرما، هر غذا یا مکملی با پزشک خود مشورت کنید زیرا کبد بیمار ممکن است این مواد را به طور معمول پردازش نکند.

 

بنابراین، آیا خرما برای کبد شما مفید است؟ به طور کلی، خرما سرشار از مواد مغذی است که می تواند از سلامت کبد و در نتیجه نشاط کل بدن حمایت کند.

خرمای خوب از کجا بخریم

خرمای خوب صادراتی را از فروشگاه گراهنک خریداری کنید

 

خلاصه

خرما میوه‌ای سالم است که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، فیبرها و مواد معدنی است که از کبد حمایت می‌کند و از آن در برابر سموم مضر محافظت می‌کند. بنابراین آنها نشاط بدن را حفظ می کنند.

اطلاعات علمی:

فیبروز کبدی: این یک پاسخ درمانی غیرطبیعی کبد به دلیل قرار گرفتن در معرض آسیب های متعدد از جمله عفونت توسط هپاتیت ویروسی است. با درمان مناسب می توان آن را معکوس کرد.

سیروز کبدی: این نقطه پایانی فیبروز کبدی است که منجر به نارسایی مزمن کبد و سرطان کبد می شود. برگشت ناپذیر است.

ماده ضد جهش زا: ماده ای است که از ایجاد تغییراتی در DNA که منجر به تشکیل سرطان می شود، از ماده دیگری جلوگیری می کند و از این رو از سرطان محافظت می کند.

این مقاله مفید بود؟

چند ستاره میدی؟ انتخاب کن

میانگین امتیاز 0 / 5. رای دهنده ها 0

چه باحال! اولین نفری هستی که میخای امتیاز بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *